Head of Chair

Hochschullehrer/-in

Prof. Dr. Patrick Bettinger

Bereich Erziehungswissenschaft (EW)
Zschokkestraße 32, 39104 Magdeburg, G40A-111
Vita

Patrick Bettinger studied educational science with a focus on media education and adult education at Johannes Gutenberg University Mainz. After working as a research assistant at the University of Augsburg and the Hamburg Center for University Teaching and Learning (HUL) at the University of Hamburg, he was Junior Professor of Educational Media Research at the University of Cologne from 2018 to 2020. There followed positions as Professor of Media Education at the Zurich University of Education and the Heidelberg University of Education. Since October 2023, he has held the Chair of Educational Science with a focus on digital media cultures at Otto von Guericke University Magdeburg.

Research focus
  • Educational and subjectivation processes in the context of digital mediality, e.g. on the subject of maker culture
  • Qualitative methodologies and methods of educational media research, in particular the documentary method, discourse analysis, biographical research, ethnography and artifact analysis
  • Educational media anthropology
  • Media education science research
Publications

Selection:

  • Bettinger, P. (2023). Sozio-Medialität in der ethnographischen Forschung. Skizze eines medienpädagogischen Zugangs. In M. Schiefner-Rohs, C. Heymann & I. Neto Carvalho (Hrsg.). Ethnographie und Videographie pädagogischer Praktiken. “Ein-Blicke” in Projekte der Schul- und Unterrichtsforschung in einer Kultur der Digitalität. (S. 68-83) Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
  • Bettinger, P. (2022). Digital materiality and subjectivation. Methodological aspects of hybrid entanglements in processes of Bildung. In P. Bettinger (Hrsg.) Educational Perspectives on Mediality and Subjectivation. Discourse, Power and Analysis. (S. 109-131) London: Palgrave MacMillan. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-84343-4_6
  • Bettinger, P. (2021). Digital-mediale Verflechtungen des Biografischen. Eckpunkte einer relationalen Forschungsperspektive für die bildungstheoretisch orientierte Biografieforschung. ZQF – Zeitschrift für Qualitative Forschung, (1)-2021, 11-24. https://www.budrich-journals.de/index.php/zqf/article/view/37470
  • Bettinger, P., Draheim, S., Meier, S. & Witte, E. (2020). 'Making' the subject – eine materiell-diskursive Perspektive auf Lernprozesse in Makerspaces und FabLabs (S. 617-645).  In K. Rummler, I. Koppel, S. Aßmann, P. Bettinger & K.D. Wolf (Hrsg.). Jahrbuch Medienpädagogik 17. Lernen mit und über Medien in einer digitalen Welt. Zürich: MedienPädagogik. Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung.
  • Bettinger, P. (2018). Praxeologische Medienbildung. Theoretische und empirische Perspektiven auf sozio-mediale Habitustransformationen. Wiesbaden: Springer VS. (Link)

For a comprehensive list visit: https://www.patrick-bettinger.de/books/

Last Modification: 04.03.2024 - Contact Person: Webmaster